با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات
زبان‌شناسی اجتماعی
بررسی رابطۀ هویت و اسامی رستوران‏های شهر شیراز از منظر نام‌شناسی اجتماعی

فرزانه خدابنده؛ سمیرا شریفی

دوره 4، شماره 3 ، تیر 1400، ، صفحه 23-34

https://doi.org/10.30473/il.2021.54299.1387

چکیده
  در راستای اهمیت نام و تأثیر آن بر روابط اجتماعی، هدف از پژوهش حاضر بررسی نام رستوران‌ها برای شناسایی گرایش صاحبان آنها به عوامل نام‏شناختی ـ اجتماعی نظیر هویت‌های ملی، بین‌المللی و مذهبی در نام‌گذاری رستوران‌ها در دو منطقه از شهر شیراز با وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی برخوردار و کمتربرخوردار بوده ‌است. نمونۀ مورد مطالعه با استفاده ...  بیشتر

تحلیل گفتمان
بررسی تطبیقی خطاب واژه‎ها در برنامه‌های گفتگومحور اجتماعی و سیاسی پخش شده به زبان انگلیسی در دو شبکه‌ی صدای آمریکا و پرس‌تی‌وی

سعید خزایی؛ فرزانه خدابنده؛ سبحان نعمتی

دوره 3، شماره 4 ، مهر 1399، ، صفحه 11-24

https://doi.org/10.30473/il.2020.52321.1358

چکیده
  مطالعۀ شیوه‌هایی که مردمان برای تعامل به‌کار می‌برند یا به‌واسطۀ آن یکدیگر را مورد خطاب قرار می‌دهند، همواره توجه پژوهشگران زبان‌شناسی اجتماعی را به خود معطوف نموده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی خطاب‌واژه‌‌های به‌کار رفته در برنامه‌های گفتگومحور اجتماعی و سیاسی است که در دو شبکۀ انگلیسی زبان صدای آمریکا  و پرس‌تی‌وی ...  بیشتر