زبانشناسی اجتماعی
فرزانه خدابنده؛ سمیرا شریفی
چکیده
در راستای اهمیت نام و تأثیر آن بر روابط اجتماعی، هدف از پژوهش حاضر بررسی نام رستورانها برای شناسایی گرایش صاحبان آنها به عوامل نامشناختی ـ اجتماعی نظیر هویتهای ملی، بینالمللی و مذهبی در نامگذاری رستورانها در دو منطقه از شهر شیراز با وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی برخوردار و کمتربرخوردار بوده است. نمونۀ مورد مطالعه با استفاده ...
بیشتر
در راستای اهمیت نام و تأثیر آن بر روابط اجتماعی، هدف از پژوهش حاضر بررسی نام رستورانها برای شناسایی گرایش صاحبان آنها به عوامل نامشناختی ـ اجتماعی نظیر هویتهای ملی، بینالمللی و مذهبی در نامگذاری رستورانها در دو منطقه از شهر شیراز با وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی برخوردار و کمتربرخوردار بوده است. نمونۀ مورد مطالعه با استفاده از نظرسنجی از ۶۰ صاحب رستوران در دو منطقه از شهر شیراز جمعآوری شده است. برای جمعآوری داده از پرسشنامة طراحیشده در حسین، نوفال و منصور (2015) استفاده شد. نتایج نشان داد گرایش صاحبان رستورانها در مناطقی از شهر با موقعیت اجتماعی _ اقتصادی بهتر با گرایش صاحبان رستورانها در مناطق کمتربرخوردار شهر متفاوت بوده است. این گروه بیشتر به نامهای خارجی گرایش داشته، معتقد بودند اینگونه نامها به جذب درآمد بیشتر و موفقیت تجاری منجر شده، جذاب، منحصربهفرد و آبرومندند. در مقابل، صاحبان رستورانها در مناطقی از شهر با موقعیت اجتماعی - اقتصادی پایینتر بیشتر به نامهای مذهبی گرایش داشته، این نامها را منحصربهفرد و آبرومند میدانستند. نتایج این پژوهش کاربردهای ارزشمندی در حوزۀ مطالعات نامشناسی اجتماعی برای زبانشناسان، اساتید و دانشجویان به همراه دارد.
تحلیل گفتمان
سعید خزایی؛ فرزانه خدابنده؛ سبحان نعمتی
چکیده
مطالعۀ شیوههایی که مردمان برای تعامل بهکار میبرند یا بهواسطۀ آن یکدیگر را مورد خطاب قرار میدهند، همواره توجه پژوهشگران زبانشناسی اجتماعی را به خود معطوف نموده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی خطابواژههای بهکار رفته در برنامههای گفتگومحور اجتماعی و سیاسی است که در دو شبکۀ انگلیسی زبان صدای آمریکا و پرستیوی ...
بیشتر
مطالعۀ شیوههایی که مردمان برای تعامل بهکار میبرند یا بهواسطۀ آن یکدیگر را مورد خطاب قرار میدهند، همواره توجه پژوهشگران زبانشناسی اجتماعی را به خود معطوف نموده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی خطابواژههای بهکار رفته در برنامههای گفتگومحور اجتماعی و سیاسی است که در دو شبکۀ انگلیسی زبان صدای آمریکا و پرستیوی پخش میگردد. بهاین منظور، پیکرهای محقق-ساخته دربرگیرندۀ خطابواژههای ایرانی و آمریکایی مستخرج از محتوای الکترونیک برنامههای گفتگومحور از این دو شبکه شکل داده شد. بر اساس الگوهای طبقهبندی مانجولاکشی (2004)، برای شناسایی خطابواژههای موجود در پیکره، طبقهبندی جدیدی ارائه شد. بررسی توصیفی پیکرۀ شکلگرفته نشان داد که که خطابواژههای فارسی بهنسبت رسمی هستند و از غنای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بیشتری برخوردار هستند؛ درحالیکه در برنامههای گفتگومحور سیاسی و اجتماعی آمریکایی، بیشتر از اسمهای خاص برای خطاب قرار دادن افراد استفاده میشود. یافتهها از تمایل آمریکاییها به غیررسمی بودن در رسانه حکایت داشت. با لحاظ کردن تفاوتهای فرهنگی موجود در بافتهای اجتماعی مختلف، نتایج این پژوهش میتواند رهاوردهایی برای دستاندرکاران تولید محتوای یاددهی-یادگیری به همراه داشته باشد.